Rıdvan Eşin
Esnaf Odaları Bidliği
Aydem
Rıdvan Eşin
Süleyman Çokay
Köşe Yazarı
Süleyman Çokay
 

Empati

Günümüzde bir değer özlemi olan Empati den kısaca bahsetmek istiyorum.   Aile içi ilişkiler ve iletişimde önemli olan unsurlardan biri empati becerisidir.   Empati kavramı ile ilgili pek çok tanım yapılmıştır. Empati, bir kişinin belli bir duruma ilişkin olarak, karsısındakinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, onun hissettiklerini hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecidir.   Empatinin içeriğini duygusal ve bilişsel olarak açıklamak mümkündür. Bu noktada empatinin tanımı hem duygusal hem de bilişsel olarak yapılacak olursa; Duygusal empati, diğer kişinin hislerine sempati ile yaklaşarak, onun hisleri ile derin bir şekilde ilişki kurmaktır. Bilişsel empati ise, bir kişinin diğer kişinin hislerini tanıyabilme yeteneğidir. Ancak sadece dinlemek ve karsıdaki kişinin ne hissettiğini anlamak yeterli değildir. Empatik iletişimin gerçekleşmesi için aşağıdaki üç aşamanın gerçekleşmesi gerekmektedir:   • Empati kuracak kişi, kendisini karsısındakinin yerine koymalı, olaylara onun bakış açısıyla bakmalıdır. Başka bir ifadeyle, empati kurmak isteyen kişi karsısındaki algılanıp anlam verilen alanına girmesi gereklidir. Her insan gerek kendisini gerekse çevresini, kendine özgü bir biçimde algılar. Bu algısal yaşantı özneldir, kişiye özgüdür. Yani her insan dünyaya kendine özgü bir bakış tarzıyla bakar. Bir insanı anlamak için, dünyaya onun bakış tarzıyla bakmak, olayları onun gibi algılamak ve yasayabilmek gerekmektedir. Karsıdaki kişinin rolüne girerek empati kurulduğunda, o kişinin rolünde kısa bir süre kalınmalı, daha sonra bu rolden çıkarak kendi yerine geçilebilmelidir. Aksi halde başarılı empati kurulmuş sayılmaz.   • Empati kurabilmek için, karsıdaki kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamak gereklidir. Karsıdaki kişinin yalnızca duygularını ya da düşüncelerini anlamak yeterli değildir.   • Empatik iletişimde son öğe ise, empati kuran kişinin zihninde oluşan empatik anlayışın, karsısındaki kişiye iletilmesidir. Karsısındaki kişinin duygu ve düşüncelerini tam olarak anlasa bile, eğer anladığını ona ifade etmezse empati kurma sürecini tamamlamış sayılmaz   Hem empatik hem de sempatik günler diliyorum.
Ekleme Tarihi: 05 Şubat 2014 - Çarşamba

Empati

Günümüzde bir değer özlemi olan Empati den kısaca bahsetmek istiyorum.

 
Aile içi ilişkiler ve iletişimde önemli olan unsurlardan biri empati becerisidir.
 
Empati kavramı ile ilgili pek çok tanım yapılmıştır. Empati, bir kişinin belli bir duruma ilişkin olarak, karsısındakinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, onun hissettiklerini hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecidir.
 
Empatinin içeriğini duygusal ve bilişsel olarak açıklamak mümkündür. Bu noktada empatinin tanımı hem duygusal hem de bilişsel olarak yapılacak olursa; Duygusal empati, diğer kişinin hislerine sempati ile yaklaşarak, onun hisleri ile derin bir şekilde ilişki kurmaktır. Bilişsel empati ise, bir kişinin diğer kişinin hislerini tanıyabilme yeteneğidir. Ancak sadece dinlemek ve karsıdaki kişinin ne hissettiğini anlamak yeterli değildir. Empatik iletişimin gerçekleşmesi için aşağıdaki üç aşamanın gerçekleşmesi gerekmektedir:
 
• Empati kuracak kişi, kendisini karsısındakinin yerine koymalı, olaylara onun bakış açısıyla bakmalıdır. Başka bir ifadeyle, empati kurmak isteyen kişi karsısındaki algılanıp anlam verilen alanına girmesi gereklidir. Her insan gerek kendisini gerekse çevresini, kendine özgü bir biçimde algılar. Bu algısal yaşantı özneldir, kişiye özgüdür. Yani her insan dünyaya kendine özgü bir bakış tarzıyla bakar. Bir insanı anlamak için, dünyaya onun bakış tarzıyla bakmak, olayları onun gibi algılamak ve yasayabilmek gerekmektedir. Karsıdaki kişinin rolüne girerek empati kurulduğunda, o kişinin rolünde kısa bir süre kalınmalı, daha sonra bu rolden çıkarak kendi yerine geçilebilmelidir. Aksi halde başarılı empati kurulmuş sayılmaz.
 
• Empati kurabilmek için, karsıdaki kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamak gereklidir. Karsıdaki kişinin yalnızca duygularını ya da düşüncelerini anlamak yeterli değildir.
 
• Empatik iletişimde son öğe ise, empati kuran kişinin zihninde oluşan empatik anlayışın, karsısındaki kişiye iletilmesidir. Karsısındaki kişinin duygu ve düşüncelerini tam olarak anlasa bile, eğer anladığını ona ifade etmezse empati kurma sürecini tamamlamış sayılmaz
 
Hem empatik hem de sempatik günler diliyorum.
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve aydinyeniufuk.com.tr sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.