Rıdvan Eşin
Esnaf Odaları Bidliği
Aydem
Rıdvan Eşin

E-ticarette dükkanlar kapanıyor

EKONOMİ 16.09.2016 - 15:55, Güncelleme: 01.12.2020 - 14:49 3747+ kez okundu.
 

E-ticarette dükkanlar kapanıyor

2014’ten 2015’e online alışveriş yapılan sitelerin sayısı 989’dan 885’e gerilerken, pazarın büyüklüğü 18.9 milyar TL’den 24.7 milyar TL’ye çıktı.

AYDIN- Türkiye’de faaliyet gösteren e-ticaret sitelerinin sayısı son 2 yıldır sürekli düşerken, pazardaki rekor büyüme dikkat çekiyor. Bilişim Sanayicileri Derneği’nin aylık en az 15 bin ziyaretçisi olan e-ticaret sitelerini baz alarak 2014 ve 2015’te hazırladığı raporların karşılaştırılması, sektördeki büyümenin boyutlarını gözler önüne seriyor. Her iki raporun kıyaslanması sonucu dikkat çeken ana başlıklar şöyle: Alışveriş sitesi sayısı 104 azaldı Türkiye’de online alışveriş sitesi sayısı son 2 yıldır sürekli azalıyor. Site sayısı 2013 yılında bin 263 iken 2014 yılında 989’a geriledi. E-ticaret pazarında faaliyet gösteren site sayısı geçen yıl da 104 azalarak 885’e düştü. Hem internetten hem de fiziksel mağazalardan satış yapan firmalara ait sitelerin sayısı 272’den 385’e yükselirken, tatil-seyahat sitelerinin sayısı 326’dan 129’a, sadece online satış yapan mağazaların sayısı ise 384’ten 365’e geriledi. 6 olan bahis sitesi sayısı ise değişmedi. Pazar yüzde 31 büyüdü Site sayısı azalmasına karşın, pazarın büyüklüğü 18.9 milyar TL’den 24.7 milyar TL’ye çıktı. Bu sonuçlarla Türkiye e-ticaret pazarındaki yıllık büyüme yüzde 31 oldu. Tatil-seyahat sitelerinin yüzde 36 olan pazar payı ile sadece online satış yapan sitelerin yüzde 34’lük pazar payı 2014’ten 2015’e değişmedi. Hem internetten hem de fiziksel mağazalardan satış yapan firmalara ait sitelerin pazar payı yüzde 1 artışla yüzde 20’ye yükselirken, bahis sitelerin pazar payı yüzde 11’den yüzde 10’a geriledi.   En çok para tatil ve seyahate gitti 2014’te 326 online tatil ve seyahat sitesinin olduğu pazarda, bu sayı 2015’te 129’a geriledi. Site sayısı yüzde 60’a yakın düşmesine karşın online tatil ve seyahat pazarının büyüklüğü  6.8 milyar TL’den 8.9 milyara ulaştı. Online tatil ve seyahatin e-ticaret pazarındaki payı yüzde 36 oldu. Özel alışveriş siteleri yeniden gözde En yüksek büyüme oranına, 2.7 milyar TL’den 3.8 milyar TL’ye çıkarak yüzde 40 büyüyen sahibinden.com, gittigidiyor.com gibi online pazar yerlerinde erişildi. 2014 yılında en düşük büyüme oranına sahip (yüzde 10) online özel alışveriş (üyelik modelli fırsat siteleri) kategorisinde  ise 2015’te yüzde 27’lik büyüme gözlendi. Online özel alışveriş sitelerinin pazar büyüklüğü 1.8 milyar liraya çıktı. 2.5 milyar TL’lik online bahis oynandı Türkiye’de e-ticaret pazarı kapsamında değerlendirilen ve sayısı 6 olan online yasal bahis sitelerinin toplam büyüklüğü, yüzde 22 artışla 2.1 milyar TL’den 2.5 milyar TL’ye ulaştı. Online işlemlerin payı yüzde 2’de kaldı 300’ü aşkın sanal mağazayı tek çatı altında toplayan Türkiyenin ilk para iadeli alışveriş sitesi Avantajix.com’un kurucu ortağı Güçlü Kayral, rekor düzeydeki atışlara karşın, 2014 yılı sonunda yüzde 1.6 olan online perakendenin toplam perakende sektöründeki payının 2015 yılı sonu itibariyle ancak yüzde 2’ye çıkabildiğini belirtti. Gelişmekte olan ülkelerde yüzde  5.1 olan bu oranın, gelişmiş ülkelerde yüzde 7.1 olduğunun altını çizen Kayral, şunları söyledi: “Türkiye’deki bir başka sorun sanal alışverişlerin avantajlarının tam olarak kullanılmamasıdır. E-ticaretin toplam perakende içindeki payının yüzde 12.6 olduğu İngiltere’de online alışverişlerin büyük çoğunluğu para iadeli alışveriş siteleri aracılığı ile yapılmaktadır. Bir örnek vermek gerekirse, İngiliz para iadeli alışveriş sitesi Quidco.com’un 5 milyon üyesi bulunuyor. Bu site üzerinden 800 milyon poundluk alışveriş yapılıyor ve bu site her yıl üyelerine 50 milyon pound dağıtıyor.” Para iadeli alışveriş sitelerinin avantajlarına da değinen Kayral, “Müşteri, online mağazaya direkt girmek yerine para iadeli alışveriş sitesi üzerinden girerse, bizler komisyon alıyoruz ve bu komisyonu müşteriye aktarıyoruz. Alışverişler benzersiz şekilde ucuza gelebiliyor. Online alışverişte,para iadelialışveriş sitelerinin yeterince kullanılmaması nedeniyle geçen yıl müşterinin cebine girmesi gereken yaklaşık 600-700 milyon TL, e-ticaret sitelerinin kasasında kaldı. Aslında bu para e-ticaret sitelerinin dağıtmaya hazır olduğu promosyon tutarıydı. Ama bu parayı sadece para iadeli alışveriş  sitesinden geçenler kullanabildi” diye konuştu.  
2014’ten 2015’e online alışveriş yapılan sitelerin sayısı 989’dan 885’e gerilerken, pazarın büyüklüğü 18.9 milyar TL’den 24.7 milyar TL’ye çıktı.

AYDIN- Türkiye’de faaliyet gösteren e-ticaret sitelerinin sayısı son 2 yıldır sürekli düşerken, pazardaki rekor büyüme dikkat çekiyor.

Bilişim Sanayicileri Derneği’nin aylık en az 15 bin ziyaretçisi olan e-ticaret sitelerini baz alarak 2014 ve 2015’te hazırladığı raporların karşılaştırılması, sektördeki büyümenin boyutlarını gözler önüne seriyor.

Her iki raporun kıyaslanması sonucu dikkat çeken ana başlıklar şöyle:

Alışveriş sitesi sayısı 104 azaldı

Türkiye’de online alışveriş sitesi sayısı son 2 yıldır sürekli azalıyor. Site sayısı 2013 yılında bin 263 iken 2014 yılında 989’a geriledi. E-ticaret pazarında faaliyet gösteren site sayısı geçen yıl da 104 azalarak 885’e düştü. Hem internetten hem de fiziksel mağazalardan satış yapan firmalara ait sitelerin sayısı 272’den 385’e yükselirken, tatil-seyahat sitelerinin sayısı 326’dan 129’a, sadece online satış yapan mağazaların sayısı ise 384’ten 365’e geriledi. 6 olan bahis sitesi sayısı ise değişmedi.

Pazar yüzde 31 büyüdü

Site sayısı azalmasına karşın, pazarın büyüklüğü 18.9 milyar TL’den 24.7 milyar TL’ye çıktı. Bu sonuçlarla Türkiye e-ticaret pazarındaki yıllık büyüme yüzde 31 oldu.

Tatil-seyahat sitelerinin yüzde 36 olan pazar payı ile sadece online satış yapan sitelerin yüzde 34’lük pazar payı 2014’ten 2015’e değişmedi. Hem internetten hem de fiziksel mağazalardan satış yapan firmalara ait sitelerin pazar payı yüzde 1 artışla yüzde 20’ye yükselirken, bahis sitelerin pazar payı yüzde 11’den yüzde 10’a geriledi.  

En çok para tatil ve seyahate gitti

2014’te 326 online tatil ve seyahat sitesinin olduğu pazarda, bu sayı 2015’te 129’a geriledi. Site sayısı yüzde 60’a yakın düşmesine karşın online tatil ve seyahat pazarının büyüklüğü  6.8 milyar TL’den 8.9 milyara ulaştı. Online tatil ve seyahatin e-ticaret pazarındaki payı yüzde 36 oldu.

Özel alışveriş siteleri yeniden gözde

En yüksek büyüme oranına, 2.7 milyar TL’den 3.8 milyar TL’ye çıkarak yüzde 40 büyüyen sahibinden.com, gittigidiyor.com gibi online pazar yerlerinde erişildi. 2014 yılında en düşük büyüme oranına sahip (yüzde 10) online özel alışveriş (üyelik modelli fırsat siteleri) kategorisinde  ise 2015’te yüzde 27’lik büyüme gözlendi. Online özel alışveriş sitelerinin pazar büyüklüğü 1.8 milyar liraya çıktı.

2.5 milyar TL’lik online bahis oynandı

Türkiye’de e-ticaret pazarı kapsamında değerlendirilen ve sayısı 6 olan online yasal bahis sitelerinin toplam büyüklüğü, yüzde 22 artışla 2.1 milyar TL’den 2.5 milyar TL’ye ulaştı.

Online işlemlerin payı yüzde 2’de kaldı

300’ü aşkın sanal mağazayı tek çatı altında toplayan Türkiyenin ilk para iadeli alışveriş sitesi Avantajix.com’un kurucu ortağı Güçlü Kayral, rekor düzeydeki atışlara karşın, 2014 yılı sonunda yüzde 1.6 olan online perakendenin toplam perakende sektöründeki payının 2015 yılı sonu itibariyle ancak yüzde 2’ye çıkabildiğini belirtti. Gelişmekte olan ülkelerde yüzde  5.1 olan bu oranın, gelişmiş ülkelerde yüzde 7.1 olduğunun altını çizen Kayral, şunları söyledi:

“Türkiye’deki bir başka sorun sanal alışverişlerin avantajlarının tam olarak kullanılmamasıdır. E-ticaretin toplam perakende içindeki payının yüzde 12.6 olduğu İngiltere’de online alışverişlerin büyük çoğunluğu para iadeli alışveriş siteleri aracılığı ile yapılmaktadır. Bir örnek vermek gerekirse, İngiliz para iadeli alışveriş sitesi Quidco.com’un 5 milyon üyesi bulunuyor. Bu site üzerinden 800 milyon poundluk alışveriş yapılıyor ve bu site her yıl üyelerine 50 milyon pound dağıtıyor.”

Para iadeli alışveriş sitelerinin avantajlarına da değinen Kayral, “Müşteri, online mağazaya direkt girmek yerine para iadeli alışveriş sitesi üzerinden girerse, bizler komisyon alıyoruz ve bu komisyonu müşteriye aktarıyoruz. Alışverişler benzersiz şekilde ucuza gelebiliyor. Online alışverişte,para iadelialışveriş sitelerinin yeterince kullanılmaması nedeniyle geçen yıl müşterinin cebine girmesi gereken yaklaşık 600-700 milyon TL, e-ticaret sitelerinin kasasında kaldı. Aslında bu para e-ticaret sitelerinin dağıtmaya hazır olduğu promosyon tutarıydı. Ama bu parayı sadece para iadeli alışveriş  sitesinden geçenler kullanabildi” diye konuştu.

 

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve aydinyeniufuk.com.tr sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.