Rıdvan Eşin
Esnaf Odaları Bidliği
Aydem
Rıdvan Eşin

Aydın-Denizli Otoyolu için ne kadar garanti verildi?

SİYASET 02.01.2019 - 19:00, Güncelleme: 01.12.2020 - 14:50 2812+ kez okundu.
 

Aydın-Denizli Otoyolu için ne kadar garanti verildi?

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Aydın Milletvekili Süleyman Bülbül, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turan’a, Aydın-Denizli Otoyolu için ne kadar garanti geçiş araç sayısı ve ne kadar para garantisi verildiğini sordu.

AYDIN- TBMM Başkanlığı’na Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turan’ın yanıtlaması istemiyle yazılı bir soru önergesi veren CHP Aydın Milletvekili Süleyman Bülbül, önergesinde şunları söyledi: “1980’lerin ikinci yarısında Dünya Bankası’nın büyük bir buluş gibi Türkiye’ye getirip pazarladığı ‘Yap – İşlet – Devret’ (YİD) projeleri, bugün ülke ekonomisine ciddi zararlar vermektedir. 2018 verilerine göre YİD modeliyle hayata geçirilen ve günlük 40 bin araç garantisinin verildiği Osmangazi Köprüsü’nde hedef tutturulamayınca Hazine, sadece 1 yılda 1.3 milyar lira işletmeci firmaya ödeme ile karşı karşıya kaldı. Günlük garanti edilen eş değer otomobil sayısı 40 bin adet olduğundan, 2017 yılında geçmesi gereken araç sayısı 14.6 milyon olarak gerçekleşti. Geçiş ücretinde yapılan indirim farkı da Hazine’den çıktığı için, geçen araçlar için de para ödeniyor. Hazine’nin geçen araçlar için 578 milyon lira, araç garantisi nedeniyle geçmeyen araçlar için ise ödeyeceği tutar 811 milyon 300 bin lira olmuştu. Yine iktidar tarafından hayata geçirilen projelerin bir çoğunda YİD modeli kullanıldığı için yurttaşlarımızın cebinden geçmediği köprünün, kullanmadığı otoyolun ücreti tahsil edilmiştir. Son olarak YİD modeliyle hayata geçirilen Aydın- Denizli Otoyolu için Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) tarafından üstlenici şirkete 91.2 milyon Euro garanti taahhüt ettiği iddia edilmektedir.” CHP Aydın Milletvekili Süleyman Bülbül’ün, yanıtlamasını istediği sorular şöyle: “1- Aydın-Denizli Otoyolu’na KGM tarafından iki kesit halinde geçiş garantisi verildiği, kesimin ilk hattı olan Aydın-Kuyucak Otoyolu için 12 milyon 775 bin araç garantisi verildiği ve ayrıca Kuyucak-Denizli Otoyolu için ise yıllık 11 milyon 680 bin araç geçiş garantisi verildiği iddiaları doğru mudur? 2- KGM’nin Aydın-Denizli Otoyolu için yapmış olduğu araç geçiş fizibilite çalışması var mıdır? 3- Aydın-Denizli Otoyolu için yapılmış bir fizibilite çalışması varsa, bu çalışmada araç geçiş sayısı tahmini rakamları nedir? 4- Aydın-Denizli Otoyolu için planlanan geçiş ücreti olan 5 Euro için kur kaç TL’den sabitlenmiştir? 5- KGM, ilerleyen dönemlerde kurda yaşanan dalgalanmaya karşı hangi önlemi almıştır? Söz konusu yüklenici firmayla bu bağlamda imzalanmış bir anlaşma bulunmakta mıdır? 6- Aydın- Denizli Otoyolu için KGM tarafından üstlenici şirkete 91.2 milyon Euro garanti taahhüt ettiği iddia edilmektedir. Üstlenici firma, hangi usul ve esaslara göre belirlenmiştir? İhale usulü olduysa ihaleye kaç firma katılmıştır? 7- Fahiş sayıda araç geçişi garantisi verilen projede, YİD gereği şirkete yapılacak ödemelerin araç geçsin geçmesin, tüm vatandaşlara yüklendiği, vatandaşların vergilerinden ödendiği bir gerçektir. Buradan bakıldığında Aydın – Denizli Otoyolu’yla yeni bir “Osmangazi rantı” mı yaratılmak istenmektedir? 8- Bu şekilde planladığınız başka Aydın – Denizli, Osmangazi geçişleri gibi yol, köprü projeleri var mıdır? Varsa bu projeler hangileridir?”
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Aydın Milletvekili Süleyman Bülbül, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turan’a, Aydın-Denizli Otoyolu için ne kadar garanti geçiş araç sayısı ve ne kadar para garantisi verildiğini sordu.

AYDIN- TBMM Başkanlığı’na Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turan’ın yanıtlaması istemiyle yazılı bir soru önergesi veren CHP Aydın Milletvekili Süleyman Bülbül, önergesinde şunları söyledi:

“1980’lerin ikinci yarısında Dünya Bankası’nın büyük bir buluş gibi Türkiye’ye getirip pazarladığı ‘Yap – İşlet – Devret’ (YİD) projeleri, bugün ülke ekonomisine ciddi zararlar vermektedir. 2018 verilerine göre YİD modeliyle hayata geçirilen ve günlük 40 bin araç garantisinin verildiği Osmangazi Köprüsü’nde hedef tutturulamayınca Hazine, sadece 1 yılda 1.3 milyar lira işletmeci firmaya ödeme ile karşı karşıya kaldı.

Günlük garanti edilen eş değer otomobil sayısı 40 bin adet olduğundan, 2017 yılında geçmesi gereken araç sayısı 14.6 milyon olarak gerçekleşti. Geçiş ücretinde yapılan indirim farkı da Hazine’den çıktığı için, geçen araçlar için de para ödeniyor. Hazine’nin geçen araçlar için 578 milyon lira, araç garantisi nedeniyle geçmeyen araçlar için ise ödeyeceği tutar 811 milyon 300 bin lira olmuştu.

Yine iktidar tarafından hayata geçirilen projelerin bir çoğunda YİD modeli kullanıldığı için yurttaşlarımızın cebinden geçmediği köprünün, kullanmadığı otoyolun ücreti tahsil edilmiştir.

Son olarak YİD modeliyle hayata geçirilen Aydın- Denizli Otoyolu için Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) tarafından üstlenici şirkete 91.2 milyon Euro garanti taahhüt ettiği iddia edilmektedir.”

CHP Aydın Milletvekili Süleyman Bülbül’ün, yanıtlamasını istediği sorular şöyle:

“1- Aydın-Denizli Otoyolu’na KGM tarafından iki kesit halinde geçiş garantisi verildiği, kesimin ilk hattı olan Aydın-Kuyucak Otoyolu için 12 milyon 775 bin araç garantisi verildiği ve ayrıca Kuyucak-Denizli Otoyolu için ise yıllık 11 milyon 680 bin araç geçiş garantisi verildiği iddiaları doğru mudur?

2- KGM’nin Aydın-Denizli Otoyolu için yapmış olduğu araç geçiş fizibilite çalışması var mıdır?

3- Aydın-Denizli Otoyolu için yapılmış bir fizibilite çalışması varsa, bu çalışmada araç geçiş sayısı tahmini rakamları nedir?

4- Aydın-Denizli Otoyolu için planlanan geçiş ücreti olan 5 Euro için kur kaç TL’den sabitlenmiştir?

5- KGM, ilerleyen dönemlerde kurda yaşanan dalgalanmaya karşı hangi önlemi almıştır? Söz konusu yüklenici firmayla bu bağlamda imzalanmış bir anlaşma bulunmakta mıdır?

6- Aydın- Denizli Otoyolu için KGM tarafından üstlenici şirkete 91.2 milyon Euro garanti taahhüt ettiği iddia edilmektedir. Üstlenici firma, hangi usul ve esaslara göre belirlenmiştir? İhale usulü olduysa ihaleye kaç firma katılmıştır?

7- Fahiş sayıda araç geçişi garantisi verilen projede, YİD gereği şirkete yapılacak ödemelerin araç geçsin geçmesin, tüm vatandaşlara yüklendiği, vatandaşların vergilerinden ödendiği bir gerçektir. Buradan bakıldığında Aydın – Denizli Otoyolu’yla yeni bir “Osmangazi rantı” mı yaratılmak istenmektedir?

8- Bu şekilde planladığınız başka Aydın – Denizli, Osmangazi geçişleri gibi yol, köprü projeleri var mıdır? Varsa bu projeler hangileridir?”

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve aydinyeniufuk.com.tr sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.